Een 360-deal of 360-graden-overeenkomst is een overeenkomst tussen artiesten en platenmaatschappijen. Dit type deal – zo gaat het verhaal – is ontstaan als reactie op de dalende inkomsten uit traditionele muziekverkoop, door de opkomst van digitale muziek en streamingdiensten. In dit artikel bespreek ik wat een 360-deal precies inhoudt.

Wat is een 360-deal?

Wanneer we het hebben over een artiest die een “platencontract” sluit met een platenmaatschappij, verwijst dit vaak meer naar de aard van de samenwerking (artiest vs. platenmaatschappij) dan naar de specifieke details van de overeenkomst. Traditioneel gezien verzorgt een platenmaatschappij de (voor)financiering, productie en marketing van opnames voor de artiest. Er zijn echter verschillende soorten platencontracten die variëren in hun voorwaarden en reikwijdte. Een van de moderne varianten is de 360-overeenkomst.

Bij een 360-overeenkomst gaat de samenwerking veel verder dan alleen muziekproductie. De platenmaatschappij krijgt een aandeel in bijna alle inkomstenstromen van de artiest, waaronder inkomsten uit concerten, merchandise, publiciteit en andere commerciële activiteiten. Dit type contract zorgt ervoor dat de maatschappij intensiever betrokken is bij de carrière van de artiest, maar ook dat de artiest over meer inkomstenbronnen een percentage af moet staan.

Hoe ziet een 360-deal overeenkomst eruit?

Er bestaat geen standaard 360-deal overeenkomst. De inhoud van een 360-deal kan dus per situatie verschillen. Een 360-overeenkomst bevat vaak bepalingen over financiële voorschotten, royalty’s en de verdeling van inkomsten uit diverse andere bronnen​​. Verder beschrijft het de artistieke controle, waarbij de maatschappij vaak inspraak heeft in creatieve beslissingen en marketingstrategieën. Ook hoort in de 360-overeenkomst altijd de looptijd van de overeenkomst en de voorwaarden voor beëindiging​​​​ te worden opgenomen.

Is het verstandig om een 360-deal te sluiten?

De meest uitgebreide vorm van een platendeal is het 360°-contract. Zoals aangegeven zullen 360-deal overeenkomsten van geval tot geval verschillen. Over het algemeen kan in ieder geval gezegd worden dat je als artiest een percentage over een groot deel van je inkomsten moet afstaan. Dit kan je dus als een nadeel zien van een 360-deal. Daarnaast leg je bij een 360-deal de controle over je eigen werk en je carrière vaak deels in de handen van een ander. Dit kan een voordeel zijn, omdat platenmaatschappijen veel kennis hebben van de industrie, maar kan ook een nadeel zijn, omdat het je creatieve vrijheid kan beperken. Deze beperkingen kunnen op lange termijn nadelig zijn voor artiesten die waarde hechten aan onafhankelijkheid en maximale financiële opbrengsten uit hun werk.

Conclusie

360-deals komen tegenwoordig heel vaak voor in de muziekindustrie. Doordat ze zo veelomvattend zijn, is het belangrijk om er zeker van te zijn dat je achter de afspraken staat die in de overeenkomst gemaakt worden. Deze kunnen namelijk een grote invloed hebben op je financiën, maar ook op je creatieve vrijheid. Je sluit als artiest een 360-overeenkomst als je bereid bent een deel van hun inkomsten te delen in ruil voor uitgebreide ondersteuning en middelen van een platenmaatschappij.